mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 1 november 2007

torsdag


Vilken underbar dag


har i dag slitit med Församlingsbladet
på efm var jag på självhjälpsgruppen
tyckte inte vi kom nån vart
men vi hade en trevlig stund i alla fall

kvällens mat

fläskpannkaka på grahamsmjöl med hemkokta lingon

Allhelgonadagen:

Den dag som infördes år 731 av katolska kyrkan för att fira de helgon som inte hade någon egen dag i almanackan. Det var ett sätt att försöka ersätta det folkliga firandet av det keltiska nyåret samhain,

ursprunget till dagens halloweenfirande.

Allhelgonadagen firas den första november.
Alla helgons dag: Firas den första lördagen i november månad i Sverige. Infördes 1953.
Alla själars dag: Infördes på 1000-talet av katolska kyrkan som ytterligare ett sätt att försöka utrota det keltiska nyårsfirandet. Det är en dag då de levande ska be för sina döda. Firas den 2 november.
Samhain: Den keltiska nyårsfesten som går tillbaka till förkristen tid. Man firade bland annat genom att klä ut sig och gå från hus till hus och tigga ihop godsaker. Fick man ingenting ställde man till bus. Samhain firades den 31 oktober.
Källa: Nationalencyklopedin och Nordiska museets hemsida.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mådde el. Maud, det kanske kvittar,men iallafall så vet Du inte vem jag är,skall lämna en liten beskrivning av mig själv vilket ej är särdeles lätt.Det är mycket lättare att göra en bedömning av någon annan tycks det.Men till saken ,jobbar på ishallen i Kristinehamn som idrottsplatsvaktmästare.Har även arbetat som bilmekare,urmakare o tidningsbud.Som sagt betraktar mig som en mångfaseterad person.Fick tips på den här bloggen av Kerstin Holst,som Du känner har jag förståt.Om man skall säga något om dagsläget,så är det förträffligt just nu.Vi har som fredagsnöje att lösa korsord(kerstin o nåra till).Jag vet inte hur jag träffade Kerstin riktigt,men förmodligen så var det genom frälsningsarmen.Vi brukar fika där jag o min fru(Inger)Sitter just nu på mitt arbete,det är lugnt. Skall avluta mitt lilla inlägg för denna gång,Vi hörs,Ha de önskar Lasse

Mådde sa...

tackar för komentaren
jag heter Måd och stavar så oxå
*fniss fniss*