mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 12 juni 2009

skolavslutningsvecka

Då har nog nästan alla barn skollov
själv hade jag två avslutningar i Tillberga kyrka i går



Sommarlov 2009 Tillberga kyrka

de är ditt 7/8:de sommarlov, Du börjar bli proffs på sommarlov. Kommer du ihåg när du hade gått ut 1:an och fick sommarlov första gången
…vilka förväntningar hade du då???? Vad har du för förväntningar på ditt sommarlov nu är de annorlunda???

Jag mins mitt första sommarlov Mamma sa att eftersom du nu har sommarlov så får du vara uppe så länge du vill och sova så länge du vill på morgonen….jag somnade kl 21 och vaknade kl 7 så var de med den sömnen men jag var ju bara 7 år den gången
Och så sken solen hela tiden …. Eller mins jag fel?

Gud säger Tänk på vilodagen så att du helgar den.
Vad har de med sommarlov att göra tänker du nu,
sommarlov har väll inget med Gud att göra
Och då säger jag att sommarlovet kan man likställa med en lång vilodag
Och vad menar jag nu då, skall vi sitta i kyrkan och be hela lovet…NEJ NEJ de menar jag inte. Och de menar inte Gud häller, inte ens om det är en söndag vi pratar om
Att helga vilodagen/sommarlov betyder att vi skall ta till vara på dagen och göra sånt som är bra för både kropp och själ. Vila i lagom dos (man behöver inte sova mer än 8-9 tim på ett dygn) så går man och lägger sej 12 så kan man gladeligt gå upp och äta frukost kl 9 för att sedan ha hela dagen till kul och stimulerande aktivitet.

Vad skall man då göra???? Jo allt från att läsa en god bok till att lyfta ”skrot”. LÄSA säger ni de har vi nog av under terminerna…men prova De finns ju så mycket bra böcker både som pappersvariant eller i MP3 format. Och du kan ju cykla till biblioteket och låna en bok så har vi den fysiska aktiviteten på köpet.


Nått i den stilen blev de.............

3 kommentarer:

Terese (Dex gudmor) sa...

ååh vad jag saknar att få sommarlov efter att ha lyssnat på dig kyrkan!!

Mådde sa...

Thom C sa att han kommer ihåg ett prat jag hade och de visade sej att de var sommaren 1996 de om Lätt o Lagom mins du oxå de?

Terese (Dex gudmor) sa...

hehe...jaa, det kommer jag ihåg!! Nåt år hade du med ett smörpaket och nåt annat år hade du en ballong!! Det var tider det=)