mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 15 november 2010

på jakt...

....efter 25 pastejformar



så i dag blir de loppisrunda

men har du pastejformar som du inte behöver så här av dej snälla

Glöggpastej

Mördeg:
3 dl vetemjöl
150g smör
1 dl florsocker
ca 20 pastejformar

Fyllning:
100 g mandelmassa
50g smör
1 ägg
½ dl brun farin
1 msk vetemjöl
2 krm bakpulver
½ dl filmjölk
½ dl russin
½ dl apelsinskal
½ dl hackade nötkärnor
1 tsk pepparkakskryddor

Garnering:
3 msk nötspån
2 msk florsocker

1. Hacka samman vetemjölet, smöret och florsockret till en deg. Rulla ihop den och lägg kallt i plastfolie i ett par timmar.
2. Sätt ugnen på 175°. skär degen i ca 20 lika stora bitar och tryck ut den i formarna. Grädda i ca 4 min mitt i ugnen.
3. Riv mandelmassan på rivjärn eller i matberedare. Blanda i de rumsvarma smöret. Rör i ägget och resten av ingredienserna blanda väl.
4. Klicka ut fyllningen i skalen. Strö över mandelspånen och grädda i mitten av ungen ca 30 min
5 Låt svalna på galler och strö på florsocker precis före serveringen.

1 kommentar:

Bibbi sa...

Tack för att du skrivit ner receptet!
Skall testa någon gång framöver.
Tack för samtalet idag!
Värmde att höra din röst :)

Bamsekram