mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 1 maj 2012

Ryfjället får en symfoni...





Göteborg Wind Orchestra uruppför 20 april prof. Örjan Fahlströms Ryjvvie,
en konsert för symfonisk blåsorkester som är en hyllning till fjällets skönhet och mystik.

- Ryjällsmassivets karaktäristiska och dramatiska silhuett blev en viktig drivkraft i min konstnärliga process när jag arbetade med den nya kompositionens storform och konstnärliga dramaturgi. En höstbild av fjället som lokala fotografen Marianne Lindgren tagit har varit en viktig inspirationskälla under hela arbetsprocessen, säger kompositören Örjan Fahlström.

Örjan Fahlström, professor i komposition och prefekt vid institutionen för komposition, dirigering och musikteori (KDM), har ett hus och deltidsboende vid Laisans strand i Solberg utanför Tärnaby, och har där på nära håll kunnat ta in Ryfjällets utmejslade profil i olika väderförhållanden och säsongsinramningar.

Fjällets historia, samiska traditioner och skönhet har lockat fram skaparglöden. Kompositionens två delar, Joksgaejsie och Ryjvejegaejsie har fått sina titlar av de ursprungliga samiska namnen på de två karaktäristiska topparna i Ryfjällsmassivet.

- Ryjvvie är dock inte så kallad programmusik. Jag vill alltså inte överföra det man ser till det man hör på ett direkt sätt. Istället har jag under hela kompositionsprocessen inspirerats och påverkats av den mystik, energi och naturskönhet som denna unika plats står för, säger Örjan Fahlström.

Kungl. Musikhögskolan | Ryfjället inspirerade Örjan Fahlström till symfoniskt verk

Inga kommentarer: