mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 26 juli 2012

i morgon smäller det...OS (virkning)

OS Virkning

då laddar jag inför OS
jag ställer upp i grenen virkad nålbindning
och ett par vantar

jag är med i en grupp på FB

Tanken är att man bestämmer vad man ska virka under tiden OS håller på och anmäler detta i evenemanget. Först när invigningen börjar så får man börja virka på sitt/sina projekt. Sedan ska man hinna färdigt projektet innan avslutningsfesten är slut (den 12 augusti"! :)
 Observera att vi börjar vid invigningen den 27e och inte vid fotbollsmatcherna den 25e :)


Nu har jag fixat en "ny" korg
och den är fylld med härligt yllegarn och nålar i lagom storlek


VANTAR:
Man börjar att virka vanten uppifrån och ner.
Tvåtrådigt ullgarn, virknål nr 3.

Så här gör man mönstret.
Börja i 2:a m från nålen och dra upp 1,
dra sedan upp 1 m från 3:e och och 1 m från 4:e lm = 4 m på nålen,
dra garnet genom 3 m, sedan genom 2 m,
*stick nålen bakom och under de 2 lodräta mbg - som är till vänster av de 3 mbg som bildades då man drog genom 3 m på en gång - och direkt i nästa mb och dra upp 1 m ganska långt = 4 m på nålen, dra garnet genom 3 m sedan genom 2 m*, upprepa *-*.

Vänster vante: Lägg upp 17(19) 21 lm och virka mönster med 1 mönstermaska i var lm men OBS i sista lm ökar man genom att virka 3 mönstermaskor (mm) i samma m, fortsätt på andra sidan av uppläggningen med 1 mm i var m och med 3 mm i sista m = 32 (36) 40 m. Fortsätt direkt med nästa varv med 1 mm i var m men öka 1 m i var sida varje v till 48 (56) 62 m. Då hela vanten är 9 (13) 14 cm - eller lagom till tummen - markeras för tummen på vantens vänstra insida, virka 12 (15) 17 lm, hoppa över 7 (9) 11 m för tumhålet, OBS första m efter lm virkas med 1 vanlig stolpe, nästa m mm gör man nertag om de 2 mb mitt på stolpen sedan direkt i nästa mm i arbetet. Virka som förut och med 1 mm i var lm. Minska 1 m i var sida om tummen varje varv 3 ggr, vid 14 (19) 20 cm minskas för intagning av handleden. Den som inte vill ha någon intagning för handleden fortsätter bara utan minskning.

Minskning storlek Small: Varv: minska 1 m i var sida. Varv 2-3: utan minskningar. Varv 4: öka 1 m i var sida.
Storlek Medium: Varv 1: minska 10 m jämnt över v. Varv 2-3: utan minskning. Varv 4: öka 10 m jämnt över v. Varv 5: öka 4 m jämnt över v.
Storlek Large: ingen minskning.

Virka till vanten är 19 (24) 28 cm, för att jämna ut avslutningen på v drar man genom 4 m på en gång 2 (3) 3 ggr, sedan 2 fm 1 gång. Ta av garnet och fäst.
Tumme: Börja i höger sida vid tumhålet och virka 24 (32) 38 m m runtom på 1 v, minska sedan på tummens insida 1 m varje v 3 ggr, virka 5 (7) 8 cm. Ta av garnet, dra ihop m med något och sy ihop toppen, fäst ändarna.

Höger vante virkas lika men markera för tummen på vantens högra insida.

Tvätta och gnugga vantarna i hett vatten, ev lite såpa kan man ha i, skölj noga. Rugga upp ytan med en hård borste medan de fortfarande är våta.

3 kommentarer:

Soili sa...

Hej Måd.Det där mönstret ska jag testa,men inte under OS.Har fått en hel del gottländskt ullgarn,inte riktigt vetat vad jag ska göra för jag tycker garnet är lite strävt.Som sagt,ska testa vantar.
Men till OS har jag bestämt att jag ska kroka en babyfilt.
Heja Sverige !

Eva sa...

vilken härlig färgprakt det var i den korgen !
Tack för vantbeskrivn,den ska jag prova ...

Ha en fin dag !

annaeva sa...

Jag vet vad du kan virka! Kortbyxor, jag såg ett par fantastiskt söta i Turkiet! :-)