mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 1 november 2012

Allhelgonadagen

 
Alla helgons dag och alla själars dagAlla helgons dag firas den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november. Då brinner ljusen på kyrkogårdarna till våra anhörigas minne. Men den seden är bara drygt ett halvt sekel gammal i Sverige. Urgammal är däremot dödskult, själskult och helgonkult vid vinterhalvårets ingång.

Allhelgonadagen i den romersk-katolska kyrkan
Den 1 november, allhelgonadagen, har katolska kyrkan sedan 700-talet firat de helgon som inte hade egna dagar i almanackan. Dagen efter, den 2 november, firade man alla själars dag för döda familjemedlemmar och kvällen före, den 31 oktober, var allhelgona afton (All Hallows Even=Halloween).

Allhelgonahelgen har i växlande utsträckning bibehållit sin betydelse i den romersk-katolska kyrkan i Västeuropa.

 
sjalen är klar
och levererad till Upplings
 
 
dagens lunch
restpaj från i går
renskaven och potatis från i går + en paprika och lite torkade nässlor
 å så bra
nu har jag mjukt bröd igen
frukostmackan är räddad
 
                                                  
så var vi vaccinerade

 kokt fläskkorv med dillsås
 
 i dag har jag fått TVÅ IKEA kassar med babykläder
som skall byta ägare
TACK snälla fam BERG
 
 men kan "fira" Allhelgona helgen på många olika sätt
vi äter TWIST och tänker på Mormor Hjördis
 
vi tänder ljus för våra föräldrar
 
 familjen Östberg sommaren 1947
 
 Familjen Carpemo våren 1951
 
hemma hos Gammelfarmor Astrid Lucia 1991
klicka på bilderna för att få dom större

1 kommentar:

Marianne sa...

Jag läser allt du skriver Måd, med stor behållning!

Till helgen tänder jag ett par ljus för mina mycket saknade föräldrar, jag "flyttar hit" minneslunden där de vilar från Västerås. De finns här hos mig, alla dagar.

Kram Marianne