mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 7 mars 2013

ÅTTA år sen mitt NYA LIV började

 
Ja då är det GJORT

i måndags 7/4-05 kl 5.45 steg jag in på avd 3 rum 305 på Sophiahemmet
hade sovit hos "syster" i Kista
och Eva o Roffe körde mej till "stan"

Här kommer en underbar varelse och tar emot mej,
 jag får tre eller om det var fyra tabletter och "två matskedar" vatten till frukost
och så in i duschen.
Strax efter sju kommer Susanne med kameran.


Här följer nu Susannes bildberättelse om min operation

 
Avd3 på Sophiahemmet. Snart är det dags att rullas in för op.

 
Förberedelse inför operation. Mådde ser lugn och harmonisk ut.
kolla in handen...tror rakt droppet gått lite galet
 
Operationsrum. Vissa ser pigga ut!

 
Säger här godnatt och lycka till! 4 sek senare sover Mådde.
Ni som kände min mamma...vist är jag otroligt lik henne här?
 
innan op börjar så tvättar man området där ingreppet ska ske.

 
Operation har börjat. Först görs ett snitt i buk, ca 30 cm.

 
Ser ut så här:

 
En ny liten magsäcksficka har skapats och efter stapling syr kirurgen med extra sutur.

 
Delning och omkoppling av tarm är gjord.
Man ser här hur liten tunntarmen är.

 
Operationen är färdig och "klumpen" som ligger utanför är *tarmkäx.
Tarmkäxet (lat. Mesenterica) är en hinna i buken som tarmarna fäster i. Tarmkäxet i sig fäster i bukväggen där också fettbildning sker för att utgöra en energireserv hos alla däggdjur, även hos människan. Denna fettbildning som i sig inte har någon egen benämning sker i bukhålan på båda sidor om ryggraden är mycket hård och består av talg eller en annan benämning ister. Fettbildningen utgör en depå av energireserv och inlagringen kan bli kraftfull. Så kallad bukfetma består till största delen av mycket och hårt fett vid tarmkäxet vilket är svårt att banta bort då det utgör en sista fettreserv efter det mer ytliga och lättare återanvända underhudsfettet. Denna fettbildning sker dessutom lättare hos män än hos kvinnor .enl. Wikipedia


 och vad är de jag har gjort ?
jo en 
Gastrisk bypass, GBP, är ett operativt ingrepp där magsäcken förminskas
 för att patienten ska gå ner i vikt.
Vid gastrisk bypass kopplas magsäcken bort,
så maten inte passerar den. Istället kopplas tunntarmen direkt
till en liten ficka strax efter matstrupen
och tolvfingertarmen kopplas in längre ned på tunntarmen.
enl. Wikipedia
 
ett helt NYTT liv har börjat

Inga kommentarer: