mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 6 mars 2013

min bukplastik De var ett tag sen.....



OKTOBER 2006

Vi åkte till "Storstan" tidigt tisdag morgon
måste ju tänka på köer och sånt, var framme vid 9
Väl framme fick jag ett rum på en gång av en underbar kvinna, Astrid
alla var som ängla och jag överdriver inte en meter

Fick tala med narkosläkaren och min kirurg
Astrid kom med några olika gördlar som jag skulle prova
jag bestämde mej för en med två dragkedjor på framsidan, ni vet som på en barnoverall.
Tänkte att den skulle vara lätt att sätta på, och den är det. Den andra modellen hade hyskor och dragkedjor i sidorna lite mer bökigt tycker jag i alla fall.
Jag fick dropp för det skulle dröja lite med min op, den blev lite senare än vi räknat med Runt lunch var de sagt
Men med dropp så känner man ju ingen hunger eller törst
Så blev det en lång väntan, inte förrän 15 eller om det rent av var 15.30 kom dom och hämtade mej för att vi skulle gå in till operationssalen

Här inne fick jag klä av mej naken stå på en liten handduk och bli tvättad på hela kroppen med tussar med sprit, GISSA OM DE VAR KALLT, som att hoppa i en fjällsjö en kall sommardag.
Det kändes inte häller så kul att stå där bredbent lite hukande så sköterskan skulle komma åt att tvätta i ljumskarna

Själva operationen tog 4 timmar och 15 min och gick mycket bra enligt Jonas R min läkare.

Sov hela natten och kl 6 ville jag upp och stå men nattpersolnalen tyckte först att jag kund allt ligga ett tag till
men sen ändrade hon sej och jag fick komma upp på vingliga ben

Dagen flöt fram med medicin både i dropp och piller
God mat på vackra fat och levande blommor på brickan
Besök av läkaren som konstaterade att det gott bra och att han tagit bort TRE KG skinn och att nu måste jag hem och äta upp mej lite...fniss fniss

Uppe och gick i korridoren några gånger, för att b.la hämta te, kaffe smakar illa även denna gång.
Men så på kvällen vid 6 började jag må illa och få ont i huvudet
Det togs ett HB och de var då lite lågt knappt 70, så det blev att leverera 4 påsar blod från KS De tog 6 timmar innan blodet kom, men jag sov så mej gjorde det inte så mycket

När man får blod så blir man snart pigg och rask igen
så min hemgång blev bara några timmar försenad,
och i vårat fall så var det bara, bra för Lennart kunde lugnt gå på sitt läkarbesök han hade på fm och sen åka till Stockholm för att hämta mej
Nu var mitt HB120

Innan jag åkte hem fick jag en lektion i att tömma drän och byta påsar
Jag skall tömma och mäta vätskan i mina tre påsar och ringa in till Akademikliniken varje morgon.

Så nu ser jag fram emot att slippa dränet de är lite bökigt att ha runt benen liksom, även om dom har sina "strumpfickor" att vara i.

Gördel ja, den är bra sitter som den skall och så men jag kan ju inte men gördeln på så jag får ta av den vid dessa besök...kissa går bra men inte 2:an Den klämmer ju åt om skinkorna och tänk er att klämma ut en kotte mellan två hoptryckta skinkor.....hum
men som sagt jag kan ju ta av den då
Gördeln skall jag ha på dygnet runt i 3 veckor och sen dagtid i 3 veckor till minst

I dag har jag dammat i rummet och plockat lite i köket Lennart att stått för maten och nu i kväll så har jag suttit här vid datorn en lång stund
så ni ser de är ingen fara med Mådde

kram på er alla glada och goa
jag alla som är ledsna oxå förståss



På återbesök 1 i Stockholm 31 okt


Vädret var itne de bästa, men vi kom både dit och hem utan missöden
Jag fick träffa sköterskan och hon tyckte jag såg pigg ut
och de är jag ju, så hon såg rätt.

Hon kollade drenagen och tyckte att nu tar vi bort dom, alla tre, HURRA HURRA för dom är de ända jag tyckt varit "tråkigt" sen jag kom hem.
Slangarna på ryggen hade läkaren sytt fast, så här blev det att sprätta bort rynktråden först innan hon drog ut slangen....slurp,
Jag undra hur man skall förklara hur de känns Jag har inget ord som passar, men ont gör de inte.

Hon tog oxå bort lite bandage, så nu har jag "bara" tejpen kvar över själva snitten, navelen är bar och skall så vara.
För de vill bli lite varmt i den och då blir de lätt geggigt sa sköterskan.
Jag lägger på en kompress bara och en tejp, så inte gördeln skaver på min nya lilla vän

Och så det bästa med allt NU FÅR JAG DUSCHA
De är ju en vecka sen sist, jag känner mej som när jag var på läger en vecka i skogen och bara borstade tänderna (40 år sen).

Så i går kväll så tvättade jag gördeln och duschade
kände mej som en ny människa
Gick tidigt i säng och somnade som en stock
inga slangar runt benen ingen gördel (fick lov av sköterskan att sova utan när jag tvättade den)
Men jag vaknade mitt i natten, det hade börjat snöa och blåsa nått otroligt + att jag hade ONT i magen vilken mage vet jag inte och jag kan inte förklara hur de kändes, träningsvär/stort blåmärke/magknip nej de blir inte bra men de var konstigt. Men jag gick upp och satte på mej gördeln och tog två panodil
Åter i sängen somnade jag igen och när morgone grydde var värken borta
Min mage ville helt enkelt vara i gördeln!

så nu är nästa steg att få bort stygnen

Mådde som mår så bra


Akutbesök fredag den 3 nov

i går kväll så såg jag att de "skvalpade" betänkligt över venusberget
så i morsse ringde jag till Akademikliniken och undrade
Tina sköterskan sa KOM så suger vi ut eländet..
vi fick en tid 12.40 så vi skulle hinna Fast dom stänger kl 12 på fredagar

när vi kom fram så fick jag en bedövningsspruta
och så kom Tina med en STOR spruta, med en spets tjock som en 2½ strumpsticka, vilken tur att jag var bedövad.
Jag fick stå upp när hon sög ut lite över 100 ml sårvätska
de rinner ut bättre när man står sa hon.

Hon tog även bort all tejp och tvättade stygn och sårytor
de var så skönt, för de kliar en del

Hon tog ett HB, 140 blev resultatet
hon sa att de var högt och de berodde nog på att jag DRACK OCH ÅT FÖR LITE

Sen fick jag stränga order att inte fara omkring så mycket
Tina sa att sånna pasienter som jag (som inte har ont) är besvärliga
för dom rör sej för mycket liksom
så nu är ordern:
gå bara innomhus + ett varv runt huset om dagen

sen på återbesök den 9 nov om inget inträffar

Mådde som är pigg som sjutton

återbesök 6 nov

ja då var det dax igen då att styra bilen mot Stockholm
och i dag fick jag köra själv
tänka er jag i en bil i "stan"
men de gick om en lite tokigt på vägen hem
hamnade i fel fil och vips så var jag helt borta
men kom så småningom in på rätt väg igen så nu är jag hemma i alla fall
fick träffa Tina i dag igen
och hon tappade ur 130 ml "skvalp"
+ att hon tog stygnen i naveln som var lite iriterade
hon tog även bort lite tejp
jag är jätteröd "runt" tejpen liksom
så nu skall jag ha ett linne under gördeln ingen tejp
så får vi se om de röda lägger sej

och så förmaningar om att ta de lugnt och inga promenader

Mådde som vill promenera


Återbesök den 9 nov

Ja då var de åter dax att styra bilen mot Storstan och Akademikliniken
Vädret var helt underbart om än lite kallt runt 0°
Vi hann knappast sätta ner rumpan i väntrummet innan jag skulle in
Sköterskan kollade och tog några bilder
allt såg MYCKET bra ut
jag får dock inte börja tejpa ännu
då jag fortfarande är lite röd och iriterad i huden
men själva sömmen är mycket fin

Jag fick stränga order att ta de lugnt en vecka till
sen får jag börja promenera
medans vatten gympan och vibbträningen får jag vänta med till i Februari

Vi fick även klartecken på att åka till Tärnaby nästa vecka
De skall bli skönt att åka iväg bar Lennart och jag i en hel vecka
bara rå om varandra och inga måsten

kram från Mådde

1 december

i dag åkte jag till Akademikliniken igen
talade med sköterskan i morse och hon tyckte att jag skulle komma på en liten koll
de är så att jag har några stygn som inte vill släppa
det sticker ut "fisklina" som sticks och de blir iriterat runt liksom
så jag fick en tid i dag
Jenny tog bort 7 små stickiga stygn som inte ville släppa av sej själva
hon sa att jag var så VACKER de såg så otroligt bra ut
jag får nog nästan lov att ta några bilder så ni får se

kram en lycklig Mådde

Inga kommentarer: