mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 22 april 2013

PÖLSA o LIMPA o VIRKNING

 
de är morgon i Västerås
kl ringer 5.15
 
 20 min senare sitter även Picko i köket och käkar frukost
innan de är dags att äntra bussen till Surahammar
 
Pölsa 5 liter,
tillagningstid max 60 min...
 
1,5 kg köttfärs
1 frp korngryn
2,5-3 l vatten
6 köttbuljongtärningar
1-2 finhackad lök(ar)
2-3 frp bredbar leverpastej (beroende på hur mycker leversmak man vill ha - jag har 2 av icas)

*Koka vatten buljong och korngryn 30-60 min (till "pölskoncistens" och de blivit mjuk)
*Under tiden "svettas" en finhackad lök i en stor gryta (+ 5 liter), i med färsen - den ska tillagas men inte få färg och tillsätt sedan pastejen som får smälta ner.
*När korngrynen är klar, blanda ihop med färsen - salt och peppar om det behövs - klart!
Pölsan går bra att frysa!
Smaklig spis!

 
nu har jag delat ut Pölsa till två grannar
dom blev ju så glada
 
LIMPA

ser ju ut som pölsa men de är limpdegen
 
 2 dl rågmjöl
2 3/4dl rågsikt
2 dl havrekross
2 dl vetekli
2 dl grahamsmjöl
3 ½ dl fullkornsvetemjöl
1 ½ tsk anis
1 ½ tsk fänkål
1 dl sirap
1 l filmjölk
4 ½ tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 ½ dl russin
1 näve torkade nässlor

Blanda alla torra ingredienser. Häll sen i filmjölken och rör om. Det blir en rätt lös smet.

  häll i två avlånga brödformar klädda med bakplåtspapper.

Gräddas i 160 grader i 1½ timme i långpanna


Mjöl/kross/gryn kan bytas ut mot liknande beroende på hur grovt bröd man vill ha.
 
 


 korv i ugnen och rotfrukter i massor
 
 inte åt jag upp allt detta
men mycket slank ner i magen
 
Picko har börjat på en mössa till någon tonårings kille i Uganda 
 
och när man virkar måste man ju äta nått gott...
 (eftersom jag åt dåligt kom suget som ett brev på posten)
 
Ha Ha nu ska ni få höra
frågade Picko hur dags han skulle väckas i morgon
jag frågade om de var kl 7
men han svarade  8
va sa jag, men bussen går väll kl 8
"ja ha var de de du frågade,
jag trodde de var hur många maskor de är mellan ökningarna"...
ja ja nu är han fast i virkträsket

Inga kommentarer: