mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 14 maj 2013

lite bak och lite mat

 
en RÖRANDE kaka
 50 g smör
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl mjölk
fyllning:
200 g djupfrysta bär
 
smörj o bröa en rund form med löstagbara kanter (1½)
smält smöret och låt de svalna
halvtina bären
blanda övriga ingredienser, rör smeten slät
häll i formen
lägg på bären
Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 30 min i 175° 

lägg 2 msk linfrön i en bunke
häll ½ l kokande vatten över
låt svalna till 37°
smula i jästen och rör ut den i vattnet
tillsätt 1 tsk salt, 2 msk olja, och de mjölet, 7 dl grahamsmjöl o 3-4dl vetemjöl
spar lite mjöl till utbakningen
Arbeta ihop till en smidig deg som får jäsa i 30 min
Ta upp degen på mjölat bakbord
dela den i 16 delar
lägg på plåt och låt jäsa i 30 min
Grädda i mitten av ugnen i 10-12 min
låt bullarna svalna under bakduk
 
 Lunchen lite rester från i går + ugnsrostade rotsaker
 
 så har jag slagit in ett paket
 

och så lite mer papper och en etikett
så de kommer till rätt person
 
pannbiff o potatismos
 
och i kväll har Picko o Farfar varit på speedway i Eskilstuna

Inga kommentarer: