mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 11 augusti 2013

fåglar, kakor, garn m.m.

tre påsar svamp till Ola (mågen)
 
svalorna har släktträff på vårat hus
 


de blev en god lunch
på PP ris grönt och lite kebabsås
 
Lennart blev lite sugen på kakor
 
Chokladkolasnitt
100g smör 1dl socker och 2 msk sirap vispas pösigt
sikta i 2 dl vetemjlö, 2 tsk vaniljsocker, 2½ msk kakao och 1 tsk bakpulver
Tryck ihop degen för hand till en deg
lägg degen i en plastpåse och in i kylskåpet minst 30 min
dela degen i två lika delar
rulla ut och lägg på plåt med plåtpapper
tryck till lätt
strö på pärlsocker och tryck fast sockret
grädda i 200° i mitten av ugnen 12 min
 
låt svalna något på plåten
skiva senan i sneda kakor
 
och så blev de gofika
 
 så vara de min tur att leka
detta behöver jag Ättika o karamellfärg

och en härva ullgarn eller två
härvan skall ligga i ljummet vatten med två korkar ättika
 jag använde diskhon
 
 
så tog jag två glasburkar (gurkburk)
kolla så du får in båda burkarna samtidigt i mikron
en flaska färg + 2 korkar ättika + varmt vatten till 2/3 av burken
 
jag har kramat ur garnet så de inte droppar för mycket
så la jag i ena änden i de blå och andra änden i de röda
 
så in på högsta effekt i två minuter
öppna mikron i två minuter
gör om den proceduren 3-4 gånger
till vattnet är klart
 
nu skall garnet sköljas i ljummet/varmt vatten
tills de inte blöder
i sista sköljvattnet två korkar ättika
 



och nu är de bara att vänta tills de torkar
 
så tar vi nästa...grön o gul är tanken
 
de här är ju märkligt De gröna blir blått
och den gula färgen är kvar i burken
ja ja de blir inte alltid som man tänkt
 


jag skall försöka få till ett rött fält mellan de gula och blå
och hoppas de blir orange i de gula och lila i de blå
får köpa mer färg i morgon
Lennart säger att de gula/blå ser ut som Tore Skogmans kostym
så jag måste göra nått åt de
 
 och så skiner solen och de REGNAR
 
 får sticka lite på bäbis strumpan så länge
 
så blev de kvällsmat även i dag
korv i ung med grönt o potatis

4 kommentarer:

Elin Alenius sa...

Åh vad roligt att läsa, måste prova göra så nån gång. :)

Anonym sa...

Fick leta långt ner efter möjlighet att kommentera*s*,önskar både dig och Lennart fortsatt fina dagar!Njuter verkligen av dina fina bilder/kram Ellinor

Bibbi sa...

Försöker få iväg en kommentar medans solen skiner en liten stund :)Mest regnar det här.
Och eftersom bara balkongen fungerar ... ev med intrernet på datorn så hinner man inte så mycket mellan all åska och regn.
Roligt att färga garn själv, det gjorde jag tidigare också :D
Snygga färger och god mat !
Hälsa L så mycket och fortsätt njut i stugan vännen :) Kram

Bibbi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.