mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 6 oktober 2013

Bästa bullarna i stan

 5 dl mjölk
150 gram rumsvarmt smör
1 pkt jäst (50 gram)
1 dl strösocker
½ tsk salt
10-12 dl vetemjöl
Fyllning : 
150 gram rumsvart smör
200 gram philadelphiaost
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
½-1 msk kanel
GÖR SÅHÄR :
Ljumma mjölken och rör ut jästen med.
Tillsätt det rumsvarma smöret, sockret, saltet och nästan allt mjöl.
Arbeta degen smidig, gärna i maskin.
Använd en ugnplåt täckt med bakplåtpapper.
Jag tog min plåt med lite högre kanter ca 40 x 32 cm.
Häll ner degen på plåten och tryck ut den i kanterna.
Täck med en bakduk och låt jäsa 30 minuter.
Gör sedan små hål jämnt fördelat över degen.
Mjölad tumme funkar bäst! ;-)
Rör ihop ingredienserna till fyllningen.
 Pensla hela ytan med uppvispat ägg
Fyll varje hål med fyllningen.
och strö över pärlsocker.
Grädda i 200 grader ca 15-20 min,
 
Skär i fyrkantet mellan hålen.
 

Inga kommentarer: