mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 16 juni 2014

en helt vanlig måndag


 till Peter för att ta nya leverprover
de var inte lätt... efter 6 stick fick dom lite blod
inte ett helt rör men de fick räcka ... jag gav inte mer i dag
fick en remiss till röntgen för min onda axel
(ev ett ledband som är trasigt)
en remiss till ögon för ögonlockslyft
 
 kolla in va liten koppen blivit på Chantal... dit går jag inte igen
 
 bakat "psalmboksrutor" en typ av bars..
Psalmboksrutor
en långpanna full
Ugn: 175 grader
250 g smör
5 dl socker
1 dl ljus sirap
5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker (eller lite äkta vaniljpulver)
2 ägg
200 g mörk choklad (jag använde Sainsbury’s Fairtrade-märkta, men här i Sverige finns det ju inte Fairtrade-blockchoklad än, så ta till exempel två 100-gramskakor från Eguale/Sackeus)
1 l havregryn
ca 2 dl frysta tranbär
Smält smöret i en stor gryta och rör ner socker, sirap, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker samt äggen. Hacka chokladen grovt och blanda ner den. Sedan är det dags för havregryn — det blir ganska tungt, men blanda tills alla har ”gått in i degen”. Tryck ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. Strö ut tranbären ovanpå (de behöver inte tina först), fördela dem någorlunda jämnt och tryck ner dem lite grann.
Grädda kakan i 175 graders ugnsvärme tills den blir ljusbrun — ungefär 20 minuter (tiden beror lite på hur stor långpannan är = hur tjock kakan är). Den stelnar när den svalnar!
Skär den i ”bars” (kanske tre centimeter breda och tio centimeter långa) eller i rutor medan den fortfarande är ljummen
 
lunchen består av kyckling i dillsås
 

kvällen en tur till Westerqvarn
 


så var Molly klar... oj va hon blev stor

Inga kommentarer: