mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 26 november 2014

en tur till Hemavan



Lennart är nu ägare av en snöstyrare
inköpt på Berglunds
lyckan är stor
 
på BoButiken hittade jag den här
så rätt så rätt
 
 märkligt ljus i dag
 
 Svanar i GammÅn
 
 och då var de Grått Grått och så lite Grått
 
 grytan från i går Nu med potatisen i såsen
då himla gott
 
 Saftig saffranssockerkaka med kokos
Ca 12 bitar
3 dl strösocker
2 ägg
½ g saffran (1 paket)
175 g smör, smält
1 ½ dl mjölk
2tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Till formen
smör
riven kokos

 

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa strösocker och ägg pösigt i en bunke. Blanda saffranet i smöret och rör ner det och mjölken i äggsmeten. Blanda bakpulver och vetemjöl och vispa ihop det med de övriga ingredienserna till en slät smet.
2. Smörj och bröa en sockerkaksform, ca 1 ½ liter, med riven kokos. Häll smeten i formen.
3. Grädda kakan längst ner i ugnen i 40–45 min. Låt den svalna i formen.


 så här vackert är de i Västerås
fick bilden av en vän
 
hade inte lust att laga mat så de blev gröt
förstärkt med solrosfrön, aprikoser o russin
 
och kvällen har jag ägnat åt mina döingar
 

Inga kommentarer: