mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 21 december 2014

jul på soppköket


 

  •  25g jäst
  • 7 dl vatten                                     
  • 2 tsk vallmofrön                                     
  • 2 dl grahamsmjöl                                     
  • ca 12 dl vetemjöl (12 dl motsvarar ca 720 g)                                    
  • 1 msk havssalt                                     
  • olivolja 
  •                                     
  • 225°
  • Smula ner jästen i jummet vatten, 37°C. Tillsätt vallmofrön, grahamsmjöl, vetemjöl, salt .
    Blanda allt väl och låt jäsa i 1 timme.
  • Olja en långpanna och häll i degen. Strö på lite mer vallmofrön och låt jäsa i 1/2-1 timme.
  •  Sätt in brödet och grädda i ca 40 minuter. Låt svalna. Vänd upp brödet på galler.

  •  i sista stund fick jag veta att de kommer ett par till soppköket som inte äter
    ko eller gris... och vi ska ju servera julbord o kålsoppa på skinkspad med julkorv
     

     jag fixade en gryta med kycklingkorv, morot, potatis, vitkål, bönor och lite kryddor
    bl.a ingefära o spiskummin och så en gräddskvätt... OJ SÅ GOTT DE BLEV
     
     randiga paket är till killar och prickiga till tjejer
     
     här kollar vi in så att allt är OK innan dörrarna öppnas
    Björn fick inte någon mössa...
    han bara provar
     

     Robert o Björn o Jag hade lite kul innan gästerna kom
    vi måste ju prova så mössorna var varma
    *fniss fniss*






     här sitter några lyckliga tjejer tårarna rann över fina saker
    underställ o deo o stickad mössa o  halsduk
     
     här får jag veta att jag är den snällaste goaste varmaste bästa underbaraste snyggaste
    mamman i hela världen eller i alla fall på iNTiMAN i dag
     
     jag hjälper till så att storlekarna passar
    inte bara snygga i färg utan dom ska passa också
     

     så var kl 16 och de är bara städning kvar
     
    och jag är trött så jag vet inte riktigt vad jag heter
    men va gör de ha haft en underbar dag
     

    Inga kommentarer: