mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 6 januari 2015

året var 1984

 jag har så svårt att veta vilken dag de är
tur de står på min "medicinburk"
 
 dagens lunch makaroner o köttfärssås
jag fick över så nu finns de två lådor med makaronpudding i frysen
 
 och här ska de lekas...
 
 Mamma o Pappa utanför AndersGerogs 1984
 långt innan huset blev tillbyggt..
 
 Annaeva klappar kossorna som kommer förbi
dom går ju på lösdrift... alltså dom finns inte i en hage..
 
 Sonja o Mamma tar en rök på Alenius altan
 
 Hasse i ladugården

 Lennart skottar fram rök kåtan
 

 så hänger köttet i kåtan ...
 
 undrar va pappa spanat in...
 
Annaeva är ute och kör far sin
(alla bilderna är från 1984)
  tog en liten paus i bildtittandet....
och tog och bakade..
Hembakta polarkakor
14–16 st
50 g jäst
5 dl mjölk...
75 g smör, rumsvarmt
¾ dl ljus sirap
1 ½ tsk salt
10 dl rågsikt
6–7 dl vetemjöl
GÖR SÅ HÄR
1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt smör, sirap, salt, rågsikt och vetemjöl lite i taget. Knåda ihop allt till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min.
2. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord, ca 1 cm tjock. Kavla sista varvet med en kruskavel eller nagga tätt med en gaffel.
3. Stansa ut rundlar, ca 13–14 cm i diameter.
4. Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Grädda bröden mitt i ugnen i 6–9 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.


Inga kommentarer: