mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 11 juni 2015

Bak o Musik

en av killarna på Soppköket bytte jacka i söndags
när jag skulle tvätta hans inlämnade jacka hittade jag hans bankkort
hoppas få tag i honom så han vet hur och var de var
han har förmodligen spärrat kortet, hoppas jag
men i alla fall
 
 Piroger med köttfärsfyllning
50 gr jäst
300 g smör eller margarin
6 dl mjölk
4 st ägg
2 tsk salt
1 msk socker
ca 2 liter vetemjöl
 
Smält smöret och tillsätt mjölken
och låt allt bli fingervarmt.
Smula jästen i degbunge och tillsätt vätska.
När jästen har lösts upp tillsätt äggen samt salt och socker.
Tillsätt sedan ca 2 liter vetemjöl lite i taget tills det blir en smidig deg.
Låt jäsa i 40 min.

 
 


 När degen är klar ta upp på mjölat bakbord. Dela i 32 st lika stor delar.
Baka till en liten bulle, som du kavlar ut till en rund platta.

Lägg i en ordentlig klick av fyllningen.
 
köttfärsröran från i går

 Jag viker sedan över ena halvan och trycker ihop kanten,
så att det blir som en liten minicalzone ungefär.

När alla är klara pensla med ägg och strö på sesamfrön.
 


 lunchen fixad
 
 nu ska de bakas
kalljästa bullar
1 st ägg
5 dl mjölk
50 gram jäst ...
100 gram mjukt smör
1 dl strösocker
14 dl vetemjöl, Tillsätt lite i taget, hela mängden kanske inte behövs
 
Fyllning
100 gram smör
4 msk kanel
1 dl socker 
 
Pensling
1 st ägg
 
1. Vispa först upp ägget.
Smula sönder jästen och rör ut den
med ca 1 dl kall mjölk.
2. Tillsätt det uppvispade ägget, resterande kall mjölk,
smör och socker. Rör väl.
Tillsätt sist mjölet i omgångar.
Tänk på att hela mängden kanske inte behövs!
 
3. Kavla ut till en rektangulär platta.
dela i ca 8cm stora kvadrater
lägg på en klick fyllning
lägg i bullform
jäs  i ytterligare  1½ timme
pensla med uppvispat ägg
 


 så blev de då äntligen kväll och Carlson på Kajen
jag har aldrig varit med om nått liknande
SÅ MYCKET FOLK
ett tag var kön ända ut till trappan
 
kan de bli bättre än så här
bra rockig musik virkning o kaffe
och t.o.m SOL
 

Inga kommentarer: