mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 19 juli 2015

Fruntimmersveckan börjar i dag

förmiddagens promenad
 








helt galet Jag behöver vantar i juli
och händerna var i alla fall iskalla
tre skivor renstek, ½ chorizo, lite kokta morötter, lök o potatis
+3 ägg 1½ msk grädde...och vi blev mätta i dag också
 
Lennart pysslar lite med gotta till eftermiddagsfikat
RULLRÅN
•100 g smör
•1,5 dl socker
•1 tsk vaniljsocker
•3 dl vetemjöl...
•2 -2½ dl kallt vatten

Smält fettet i en kastrull och låt det svalna.
Tillsätt socker, mjöl och vatten.
Blanda till en slät smet.
Värm ett rullrånsjärn.
Smörj det första gången om det inte är väl ingräddat.
Bred ut ett tunt lager smet på järnet.
Grädda båda sidorna.
Lossa rånet, som är mycket varmt, och rulla ihop det genast, ev med hjälp av en pinne.
 
 
jag tog en promenad medans Lennart vaktade potatisen
 
va de är bra med lådor med färdig mat i frysen
hemlagad förstås

 
dom här finingarna fick jag kort på nu i kväll
Linus är barnvakt
Annaeva o Ola är på AC/DC
´Stella sover.

Inga kommentarer: