mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 15 juli 2015

stopp i stället för paus ...

Dagen tur....
 
 
 Gustav kom ifatt mej i skogen, jag skulle just trycka paus i promenaden
men jag blev så rädd (Hade ju inte hört vare sej Gustav eller hunden)
så jag trycket på avbryt... ja ja då fick jag trycka på start igen då
för jag måste ju gå hem också
 
 lägg märke till kaffemuggen
helt perfekt
 
 om jag inte skulle njuta och ta vara på livet nu
när skall jag då göra de?
 
 bakade lite kex när jag kom hem
för mej är den här bakmixen helt onödig
men dom blev ändå bättre den här gången
 
 kolla in den här lilla godingen
 
 gröt i förrgår pudding i dag
 
 när Lennart kom hem från jobbet åt vi lite sen åkte vi in och handlade
utanför konsum stod dom här duktiga tjejerna
från Kultur Akademin
 
 blev så glad Godispåsen i lagom storlek
 
 har man varit duktig i affären blir de fika
i dag på macken
 

 hittade EN björksopp
 

Receptet på svampsoppan 4 pers
1l rensad svamp
2 gul lök
2 buljongtärningar
1,3 liter vatten
1½ dl i mat (grädde)
2 msk smör
3 msk vetemjöl
vitpeppar
Skär svampen i mindre bitar. Lägg svampen i en kastrull, stor nog att rymma soppan.
Förkoka svampen på medelstark värme tills vätskan har kokat in.
(i dag var den så torr så de behövdes inte)
Finhacka löken och fräs den tillsammans med svampen tills löken börjar få färg.
Blanda vetemjöl o vatten och späd försiktigt under omröring.
Tillsätt buljongen och låt koka upp.
Låt kokan soppan småkoka i 15 min, tillsätt grädden och låt koka i ytterligare 5 min.
Smaka av med salt o peppar
 
 så fixade Lennart lite pressgurka
extrapris på gurkan 10:- styck
de här är två...
Men varför ska de vara så svårt att få tag i PERSILJA???
 
kolla så otroligt lika dom blir
och ändå ser nystanen inte så himla lika ut... märkligt

Inga kommentarer: