mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 7 februari 2016

samernas nationaldag

 på tåget ...de gick i tid
 
 en fika innan vi tog bussen ut till Etnografiska
 på Kafferepet
 
lite paneldebatt
 
 
 innan de blev lite mingel
 
 Jörgen jojkade in minglet
 
 en underbar tranbärsdricka
 
 Renklämma på Matmekkas vis på tunnbröd,
krämig renskavsröra med svamp & löksto

 Krämig hjortroncanapé toppad med hjortron
 
 soundcheck och Lennart delar ut texten till nationalsången
den finns på "alla" språk,
Nord-Syd-Lule-samiska och svenska 
 


 här sjungs nationalsången på FYRA språk samtidigt
så häftigt jag ryser
(jag sjöng på svenska)
 
 Ylva Gustavsson
 
 Kenneth Macartney,
Kanadas ambassadör i Sverige
 
 Renskötaren, jojkaren, kulturbyggaren Jörgen Stenberg
 
 Per-Josef Idivuoma, ung samisk konstnär och musiker
 
 basisten hette Mats och sen är de ju DANIEL min vän
 




 en klassisk björnhistoria
 
 så  häftigt...
 
 så blev de lite kaffe innan tåget går
 
tre Djurgårdare som var högljudda och dessutom inte hade biljett
men med en proffsig konduktör fixade de sej
hon kunde sitt jobb

Inga kommentarer: