mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 29 april 2016

här ska bakas...

 ½paket jäst
100g strösocker
1 msk fiberhusk
2½ dl mjölk
2 ägg
1½ dl kesella
500g mjölmix
100g  mjukt smör
fyllning:
smör kanel socker
pensling:
ägg o pärlsocker
 
då var allt framme och allt i samma temperatur
 
smula jästen i bunken
häll på 1 msk av sockret och fiberhusken
 
värm mjölken till 37°
vispa ner den i jästblandningen så att jästen löser sej
låt blandningen vila i 10 min
 
tillsätt ägg kesella sockret
knåda i maskin med degkroken
tillsätt mix lite i taget, medan maskinen går
när allt mix är tillsatt tillsätt smöret lite i taget.
arbeta i maskin ytterligare 8-10 min
 
 Täck bunken med plast och låt jäsa i 45 min
 
stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den en aning med händerna
tillsätt mer mjöl om degen är väldigt kladdig
dela degen och kavla ut en halva i taget
 
bred MJUKT (jag rörde mitt) smör på rektangeln
strö över socker och kanel
rulla ihop
skär degen i 2½cm breda bitar
ställ på plåt med plåtpapper
låt bullarna vila i 30 min
 
pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker
grädda i 225° 10-12 min
mitt i ugnen
 
 
 detta sysslade jag med medan bullarna jäste



 MYCKET goda bullar...överraskad på riktigt
 
 då  halva paketet med jäst blev kvar och halva mjölmixet
blev de en ljus limpa också
receptet som stod på kartongen
 
 böngryta o pasta toppad med parmesan
får erkänna jag hade på lite ketchup också

 så hade limpan kallnat och de blev en macka
även den var mycket god
 
 det är ju torsdag ....
 

Inga kommentarer: