mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 23 oktober 2016

ISKALLA händer VAMT hjärta

 Västerås soppkök bjöd på soppa på torget i dag

 Vaktombyte Björn behöver gå in och värma sej

 ingen större rusning men en och annan stannade
Bästa biskopen kom och fick sej en talrik
han var så nöjd och lovade att komma ner till soppköket nån söndag
vore ju roligt att få visa vad vi gör

 och det blev kalt
blåste snålt
och mina fingrar blev helt vita och sen BLÅ
det tog nästan två timmar att tina
Men vad gjorde det mötet med människorna
och att jag fick berätta för folk om soppköket
gjorde ju att hjärtat blev fullt med värme

 Lova tyckte det var så gott med soppa
hon fick en egen skål

 men diskade husses skål också

 det var ju bilens dag och det fanns lite olika spektakel på torget
inte bara vi
500 kr för varje bil som säljs den här veckan går till
Västerås soppkök
BRA VA

 in i värmen på Global Living

 så tog vi bussen hem
dessa underbara träd på våran gård
 men ser sej aldrig mätt på höstens löv

 vi hann hem så kom regnet

 passar på att baka lite Marya bröd
50g jäst
1 liter vatten
nästan 2 kg mjöl
3 tsk salt
anis o fänkål
Knåda i 20 min
 jäs i 2 timmar
dela degen i åtta delar
rulla till runda bullar
jäs i 20 min
platta ut till tunna kakor
tryck med degskrapan ränder i brödet
pensla med filmjölk strö på sesamfrön


 grädda på mjölat plåt i 275°
tills brödet fått fin färg

 bryt en bit och njut

 så blev de äntligen mat
svampsoppan som ska serveras på soppköket
måste ju se att den var ätbar
och så de goda brödet 



1 kommentar:

Ellinor sa...

En fantastisk dag🌹🌹🌹🌹🌹kram Ellinor