mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 26 januari 2017

NU HÄNDER DET....

 börjar dagen med en banankaka inför "första" mötet


 ett möte om NATTÖPPET för hemlösa




 det här blir ju bra det...även om vi var lovade större lokaler
men det blir vad de blir
OCH DE KOMMER ATT BLI BRA

 kålpudding på salladskål



 Tack Daniel för tippsen

 och så fick jag ju massor med rågsikt o rågmjöl i går


Rågsiktskakor de klassiska brödkakor med hål i mitten.
4 st  220 °
Ingredienser:
50 g jäst
50 g smör, rumsvarmt
6 dl mjölk, fingervarm
2 tsk salt
½ dl ljus sirap
12–14 dl rågsikt

Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke.
Tillsätt mjölken och rör om tills jästen lösts upp.
2. Tillsätt salt, sirap, smör och rågsikt, lite i taget.
Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.
3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.
4. Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord.
Dela den i fyra delar och forma dem till runda bullar.
Platta eller kavla ut dem till runda kakor,
20 cm i diameter. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
5. Stansa ut ett hål i mitten, ca 4 cm i diameter, med till exempel ett snapsglas.
Nagga brödkakorna med en gaffel.
Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min.
.
6. Grädda bröden mitt i ugnen i 12–15 min.
Låt dem svalna på ett galler under en bakduk.

 ser ju bra ut ... får baka mer till "Nattöppet"

 och så var de då dags att provsmaka
OJ SÅ GOTT
så nu vet jag att jag ska köpa 3 kg köttfärs
och fixa kålpudding till Soppköket nästa söndag

 lite vila under min filt ...inte så illa

 så kom det en laddning fikabröd

 allt ska ner till Nattöppet

 vi ska ju ha infomöte på måndag
och då är det utlovat fika....

tror nog våra gäster oxå kommer att kunna smörja kråset
volontärerna ska väll inte äta så mycket ... ;)

Inga kommentarer: