mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 13 augusti 2017

dagens höjdpunkt Sulitelma dag 4 (vansinnigt många bilder)

 tidig (kl 6) morgon
jag smyger upp och går till det gemensamma köket och fixar lite kaffe
vill inte stöka runt i den lilla stugan
utan låter Lennart sova lugnt vidare

här ute kan jag sitta och meditera 

jag fattar inte riktigt finessen?
Kan det vara för att norrmän inte orkar lyfta skurhinken??


 är man inte kissnödig blir man 

 så var dessa huller om buller sockor klara

när vi kom till Sulitelma var vi tidiga
så vi tog en tur upp till Jakobsbackens gamla gruvsamhälle
lades ner 1968

många fina hus fanns kvar som sommarhus
men ett hade fått taket intryckt av snön

så var det då dax att kolla in museet
tyvärr så var det ingen visning av gruvan































 första telefonen





















 kyrkan i Sulitelma var öppen











 fikabord längst bak i kyrkan
men det fanns dock inget kaffe i dag

 men vi hittade ett nostalgi fik i närheten av kyrkan


 med nybakad JÄTTEBULLE
jag tog en våffla
(och de kan man ju undra varför.....blev ju dålig
 men det kunder jag ju sagt till mej redan innan)

 En bro helt i Harry Potters anda



 så till nästa äventyr

 nästan en djungelvandring


 här har dom knackat ut kvarnstenar











 


här kommer ett lass med byggmaterial 
till nån liten hytte på fjället 

 det var nog nån km i den Norska djungeln 







 Vuoggatjålme 
 så var kvällens lilla stuga hyrd












 utsikten från vårt bord på restaurangen




GOD NATT i morgon kväll sover vi i Yttervik igen

Inga kommentarer: