mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 14 oktober 2017

en dag som slutade med GLÄDJETÅRAR och FULLSTÄNDIGLYCKA

 en tur till FAVORITSTÄLLET


 hämtade min beställda bok 
som visade sej vara en ljudbok 
ja de blir bra de oxå men det var inte taken
lånade två stickböcker också


 gubbar i sol .....


 tänkte att kanske 
vi får se

hemma blev det en liten lunch
kokt isbergssallad och älgstek med pepparrot

 och så blev det 
boken i CDn

och ryggen på soffan 

 väntade på posten 
och så väntade jag på posten
och så väntade jag lite till
vanliga posten kom 
ett vykort från Daina och Anna
och en tidning men inget stort tungt brev
så kom Lennart hem och då visade det sej att
postis bara ställt kartongen utanför dörren
utan att plinga på 
som han brukar
Men nu har jag fått min bok


 en helt igenom underbar annorlunda fågelbok
men MAGISKA fågelporträtt fotade av Roine Magnusson
och finstämd text av Mats o Åsa
så här skriver Bonier Fakta om boken

Roine Magnusson – naturens egen studiofotograf – har tagit bilder som inte bara tecknar varje litet dun knivskarpt utan också avslöjar de olika fågelarternas, ja till och med de enskilda fågelindividernas, karaktärer. Bilderna är resultatet av ett mångårigt sökande efter ett nytt sätt att fånga fåglar på bild. Roine Magnusson har varit fascinerad av fåglar hela sitt liv och har dessutom jobbat som ringmärkare, något som varit till stor nytta när han arbetat med fåglarna, bland annat på ett antal svenska fågelstationer. Tyngdpunkten ligger på vardagens arter, de som finns runtomkring oss och fyller vår tillvaro med liv.

Samma perspektiv genomsyrar bokens texter. ”Vi försöker inte begripa varför fågelskådare är intresserade av sällsynta fåglar”, skriver författarna Mats och Åsa Ottosson. ”Vi är mer nyfikna på varför så gott som alla människor berörs av de vardagligaste fågelupplevelser: av rödhakens blick, av talgoxarnas pickande på fönsterrutan när maten är slut i fröautomaten, av måsarnas vita tecken på sommarhimlen. Varför just fåglar?”

Svaret ges i en längre text som förenar biologi och poesi, samt i ett trettiotal kortare texter där ett antal utvalda fågelkaraktärer får en närmare presentation. I varje artporträtt finns också en personlig berättelse om varför just denna fågelart är särskilt oemotståndlig.

 på kvällen blev det älgbiffar med svampsås
inte så illa 

 varvar stickning med lite målning
handlederna bestämmer över mej just nu

 22.45 ringer Niklas och berättar att lilla Thyra är här nu

 kl 22 tittade hon  ut 
Denice hade då jobbat på i 39 timmar

 2700g och 49cm ren lycka

vårat barnbarnsbarn nr  5 
bästa underbaraste lilla Thyra

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Underbart🌹🌹🌹🌹🌹

Ingamay sa...

Den boken har även jag i mina öron. Gillar hennes böcker dom utspelar ju sig på Gotland där jag är ppvuxen. Att Marianne bor i Västerås det vet du väl redan. Grattis till nya barnbarnet!


Ingamay