mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 19 november 2017

konsten att må bra även om man mår dålig

 lite is hemma på gården..... 
så det kan ju vara halt på "stora" vägen
bäst att ta de försiktigt

 En tur till Björklund och hans kafferosteri
exakt 20 kg råkaffe

 rostas i 14 minutet

 och så plockar han bort 
dom bönor som inte är "godkända"


 så var det dax för lite lunch inne på Slakteriet
ett nytt ställe
Happy Noodels

 Lennart tog en Wok

 och jag tog mixade dumplins 
så GODA

 vi kommer åter

 Tänkte vila när jag kom hem
MEN en granne bygger om köket....

 lika bra att baka lite

 en variant på Gakkú

 snart är det bara ben och montering kvar
det går inte fort för det är så hårt
och mina handleder och tummar 
tycker inte de är lika kul som jag tycker

 Lindisk gryta

INDISK LINSGRYTA MED KOKOSMJÖLK OCH LIME

2 dl röda linser
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk riven ingefära
1 msk olja
0,5-1 msk curry
1 msk tomatpure
5 dl grönsaksbuljong
1 burk kokosmjölk
1 dl broccoli
1 dl blomkål
100 g spenat
200 g tomater eller körsbärstomater
1 lime
Salt och peppar

   

                                                                            Skölj linserna. 
                                                           Hacka lök och vitlök samt riv ingefära. 
                                                                           Fräs löken i olja. 
                                                             Rör i ingefära, curry och tomatpure. 
                                                            Tillsätt linser, buljong och kokosmjölk. 
                                                           Koka under lock tills linserna är mjuka. 
                                                                         Salta och peppra. 
                        Tillsätt broccoli, blomkål, spenat och tomater och koka ytterligare någon minut. 
                                                                        Smaksätt med lime
                                                   kan ätas som det är med bröd eller servera med ris

 jag hade bara broccoli men det blev gott ändå

 vi skippade riset och åt det nygräddade brödet till
och strödde över lite jordnötter för att få lite crunch 

jag virkar vidare....men varv 13-15
har jag virkat om FYRA gånger
det är ju inte svårt men ÄNDÅ 


1 kommentar:

Ellinor sa...

Bra jobbat min vackra kämpe💓🌹🌹🌹