mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 9 december 2017

Vilken dag .... så nöjd

 Köttbullar med ingefära och kryddpeppar
lök o vispgrädde

 jo ja tackar jag

 dom blev mycket goda

 så var det dax för nästa projekt 
bullar med saffran

 medan bullarna jäste gräddade jag kakorna

 kanske inte så vackra men ack så goda

 hade en skvätt mos kar sen i går
nu drygade jag ut det med riven morot
och den dagens köttbullar

 tänk den här köpte jag av Theresa Strömberg 
jag tror det var 2005... tänk va den har snurrat

 och nu snurrade den igen 
en saffransrulltårta med hallon o färskost

4 ägg
1.5 dl strösocker
1.5 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
0.5 g saffran
Fyllning
250 g färska hallon eller frysta avrunna
200 g färskost (cream cheese)
0.5 dl florsocker


Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i smeten. Rör om till en jämn smet och häll ut på en plåt med bakplåtspapper.

Bred ut smeten jämnt och grädda direkt mitt i ugnen tills smeten är genomgräddad, ca 6 min. Strö socker på kakan och vänd den upp-och-ner på ett bakplåtspapper.

Dra genast av pappret som kakan gräddats på och rulla varsamt ihop kakan till en rulle från långsidan. Låt kallna inrullad i bakplåtspappret.

Mosa hallonen. Blanda florsocker med färskost. Rulla ut kakan och bred på krämen och sedan hallonen. Rulla ihop från långsidan och skär rulltårtan i skivor vid servering.

 kvällen framför TV 
På Spåret och Björn Skifs 

har oxå fixat 16 julklappar
som minst 32 blir glada över 

Inga kommentarer: