mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 14 februari 2018

Dagen före fastan....och tidig brevbärare

i dag var postman Per tidig
ja han jobbar ju på PRO log
och dom delar ju ut morgontidningen oxå

 jag fick min remiss som jag bad om i går förmiddag
blir att ta sej till lab på torsdag 

 i dag tog jag mej till Bibblan
tänkte nog att min vän Eva skulle dyka upp
men hon fick förhinder i form av en bror
ja så kan det gå

 i dag är det FETTISDAGEN
 och då ska man äta semla

Semlans historia - därför äter vi semlor

Semmeldagen är här med gräddiga härliga mumsiga semlor att fira fastlagsdagen med. Från början var semlan en slätt bulle som delades på mitten. En del av innehållet gröptes ur och blandades med mandel, mjölk och smör. Blandningen stoppades tillbaka i bullen och ursprungssemlan var född. Kärt barn har många namn och semlan kallas också fastlagsbulle eller fettisdagbulle.

Fettisdagen

Fettisdagen betyder helt enkelt fet tisdag. Man åt upp sig på fet och god mat innan det var dags för 40 dagars fasta som varade fram till påsk. Under fastan skulle man leva spartanskt, inte äta kött eller frossa på något annat sätt. Så det gällde att festa till med mat och dryck på semmeldagen före askonsdagen. Alla besökare till bondens gård på fettisdagen skulle också bjudas på god och fet mat för att dra lycka över bondgården.

Vi har ätit semlor på fastlagsdagen sen medeltiden

Semlan finns beskriven i texter från 1600-talet. Vitt mjöl var en lyxartikel och inget för vanligt folk förrän i slutet av 1800-talet. Det sägs att den svenska kungen Adolf Fredrik dog på grund av att glupskt ha stoppat i sig 14 hetväggar år 1771.

Den moderna semlan

Sitt moderna utseende fick semlan först under 1930-talet då grädden gjorde sitt intåg.  Numera kan man köpa semlor nästan närsomhelst men ända fram till 1950-talet måste man vänta till fastlagsdagen innan man fick sätta tänderna i sin semla.1953 bötfälldes några bagare i Malmö som börjat baka semlor redan i januari. Man fick varken baka eller sälja semlor innan fettisdagen.
texten hämtad ur ICA Buffé
och så gick det som det gick jag sov i TRE timmar
och satt sen på toa 10 gånger
men gott var det

 en liten låda från frysen 
med köttgryta 
Hade några kokta potatisar
så i kväll var det lättlagat

 dagen har varit grå och emellanåt rätt våt o ruggig
och så helt plötsligt ser vi solen gå ner
det blev helt magiskt 

Farmen, Mandelman (oj va hungrig jag blev) 
och OS stickning
i morgon kommer nästa "gren"
hälen blir spännande att se hur den ser ut

Bästa lilla Thyra 4 mån i dag
6175 g  och 59.7cm
hon växer de lilla livet 

Inga kommentarer: